Omikron tvrdě udeřil na žáky i učitele
I když se podle nařízení ministerstva zdravotnictví ve školách testuje antigenem pouze v pondělí a žáci do karantény nemusí, protože je pozitivní spolužák okamžitě poslán domů, už teď nemají na řadě vzdělávacích ústavů koho učit. A nemocní jsou i učitelé. Může za to omikron.
Více než 120 studentů z Gymnázia Jiřího Ortena v Kutné Hoře z téměř pěti set zůstává tento týden doma.
„Omikron k nám vtrhnul jako podzim do Krušnohoří. Minulý týden jeden záchyt, předtím nic, devatenáct v pondělí,“ řekl v úterý Právu ředitel školy Vladislav Slavíček.
Nejvíc starší děti
„Ostatní do lavic nedorazili, když nemoc odhalily testy o víkendu. Dá se předpokládat, že většina z nich je v nařízené karanténě, popřípadě někteří jednotlivci zůstali s náznaky respiračního onemocnění preventivně doma,“ napsal ředitel na Facebook s tím, že se obává rozšíření této varianty covidu i mezi učitele. „Nevím, jak v tom případě zajistíme chod,“ přiznává.
Slavíček by uvítal, kdyby školský zákon umožnil ředitelům alespoň po dobu pandemie vyhlásit distanční výuku pro celou školu. Maximálně třeba pět dní, aby se opatření nedalo zneužívat. „Tím pádem by se podle mě šíření zastavilo,“ míní.
Nemoc podle něj řádí hlavně mezi staršími děti, byť se hodně z nich nechalo očkovat. Mladší ročníky zůstávají téměř kompletní, dodal ředitel.
Kvůli covidu popadala většina kantorů na plzeňské 17. základní škole. Výuku na druhém stupni nemá kdo zajistit, a tak jsou žáci od úterý doma. Ředitelka Zuzana Houdková nechtěla zavírat celou školu, proto se rozhodla pro personální škatulata.
„Na druhém stupni máme z patnácti pedagogů jenom pět. Z toho tři jsem přesunula na první stupeň, kde také kolegové scházejí. Snažila jsem se, aby alespoň nejmenší děti nemusely zůstávat doma,“ vysvětlila.
Kvůli nedostatku zaměstnanců sáhla k omezením na druhém stupni, kde žáci do konce týdne nebudou ani na online hodinách. „Nemá je kdo učit. Nemocní kantoři na neschopence jim alespoň posílají úkoly, ale jenom z hlavních předmětů,“ doplnila.
Zatím zamítla, že by o pomoc požádala bývalé kolegy. „Jsou starší a mohli by se ve škole snadno nakazit, což nechci. Nepřijde mi to vůči nim zodpovědné. Snad se vše do konce týdne už zlepší,“ doufá ředitelka.
Ředitelům až 10 dní
Covid řádí také na Střední průmyslové škole stavební Josefa Gočára v Praze 4. „Abychom byli personálně schopni zajistit provoz školy, používá většina zaměstnanců respirátory nad rámec povinností, takže nejen ve společných prostorách, ale i ve výuce,“ zmiňuje opatření webová stránka ZŠ Eden v Praze 10.
Pondělní testování v teplické ZŠ Buzulucká odhalilo 25 pozitivních žáků ve 14 třídách. Vedení školy přijalo na základě doporučení hygieniků opatření v režimu aktivní karantény.
„Děti chodí nadále do školy, avšak s určitým omezením. Nemají tělocvik či hudební výchovu. Nedělí se na výuku jazyků, zůstávají ve svých kmenových třídách,“ řekla Právu zástupkyně ředitelky Ludmila Hrubá. Jak dlouho omezení potrvají, bude podle ní záležet na vývoji epidemie mezi žáky a na pokynech hygieny.
Ředitelské volno měly tento pátek a pondělí děti ze Základní školy Mikoláše Alše ve Zlíně, tentokrát ne kvůli omikronu, ale kvůli rozšíření nákazy noroviru.
Ministerstvo školství přichystalo návrh zákona, podle kterého by měli ředitelé kvůli šíření covidu mezi pedagogy a studenty vyhlásit rozsáhlejší ředitelské volno, než jim to pravomoci dovolovaly dosud. Legislativní úprava má umožňovat ředitelům přejít i na distanční výuku. Ve středu návrh schválila vláda. Podle ministra školství Petra Gazdíka (STAN) by ho ve stavu legislativní nouze mohla příští týden přijmout Sněmovna.
„Zjednodušeně se jedná o výrazné zvýšení možnosti ředitelům udělit buď ředitelské volno, nebo přechod na distanční výuku, a to v délce až deseti dnů. Součástí toho by mělo být i ošetřovné pro rodiče v rámci ředitelského volna,“ uvedl k návrhu ještě před schválením Gazdík.